Sisukas repparikeikka





Olin käymässä Sisulla, siis Karjaan autotehtaassa. Teollisuuslaitokset ovat aina mielenkiintoisia paikkoja ja työni vuoksi minulla on mahdollisuus vierailla monissa paikoissa, joihin ei muuten vaan pääse. Autot ovat minulle läheinen aihe, joten lähdin mielelläni Sisulle. Tämä tosin ei ollut ensimmäinen kerta, mutta viime käynnistäni Karjaan tehtaassa oli jo muutama vuosi kulunut.
Kuvasin Talouselämä-lehden tämän viikon numeroon tulevaan juttuun, joka käsittelee autoteollisuuden ahdinkoa. Tavoitteena oli saada jutun avauskuva sekä muutama muu käyttökelpoinen otos. Myös mahdollinen kansikuva oli hakusessa, mutta en vielä tiedä päätyykö kanteen minun vai jonkun toisen kuvaajan otos. 
Olin etukäteen päättänyt kuvata vallitsevassa valossa aitoon repparityyliin, koska tiesin, että valaistus olisi kuvauspaikalla hyvä. Joskus käytän lisävaloja, siis salamoita, tämän tyyppisissä kuvauksissa, mutta tämän halusin tehdä näin. Ajattelin, että ehkä perinteinen tyyli sopii aiheeseen paremmin kuin salamoilla valaistut kuvat. 
Kalustona oli vakiokalut, eli 2 x Canon 5D, 35 mm, 85 mm ja 15 mm kalansilmä, jonka otin tällä kertaa mukaan oikean laajakulman sijaan. Herkkyytenä käytin ISO 800, jolla pärjäsi hienosti. Tämän tyyppisessä kuvauksessa laitan sisätiloissa yleensä riittävästi herkkyyttä kameraan, jolloin voin käyttää lyhyitä valotusaikoja. Kun kuva on painetaan lehteen, niin on ihan sama laadun kannalta kuvaanko ISO 100 vai ISO 800 asetuksella. Tärähtäneet kuvat sen sijaan ovat käyttökelvottomia, joten riittävän lyhyt suljinaika on tärkeä.
Ohessa muutama kuva Sisulta.
 
Bloggers Team