Kisa on kovaa ja megapikseleistä taistellaan keskikoon digitaalikameroissakin. Phase One on yksi digiajan konkareita keskikoon kameroissa. Tämä pieni tankalaisvalmistaja työllistää n. 112 henkeä ja pääkonttori tuotantotiloineen on aivan Kööpenhaminan keskustassa. Konttorit ovat myös Yhdysvalloissa sekä Kiinassa.
Phase One tuo ensi vuoden alkupuolella markkinoille tähän mennessä eniten megapikseleitä, 60 miljoonaa. Aivan oikein 60 miljoonaa. Uudessa kolmannen sukupolven digiperässä käytettävä Dalsan tanskalaisille yksinoikeudella valmistama CCD-kenno on pikseleiden lukumäärän ohella myös fyysisiltä mitoiltaan suurempi kuin missään muussa kuluttajille myytävässä digitaalikamerassa. Kenno on nimittäin osapuilleen täyden 6 x 4,5 filmiruudun kokoinen, tarkalleen ottaen 53,9 x 40,4 mm ja siten n. 20% isompi kuin nykyisin yleisesti käytössä oleva 48 x 36 mm kenno. Käytettävissä oleva herkkyysalue on 50 - 800 ASA.
Phase One nimellä kulkeva kamerarunko perustuu Mamiyan 645 kameraan ja ison kennon myötä objektiivit ovat kuvakulmaltaan myös sitä mitä ne olivat filmille kuvattaessakin. Phase One digitaaliperille on sovitteita myös lähes kaikkiin muihin keskikoon kamerarunkoihin, joten vanhaa runkoa voi todennäköisesti hyödyntää uuden perän kanssa, jos niin haluaa.
Uusi 60 mp digiperä tulee siis alkuvuodesta, mutta minulla oli mahdollisuus kuvata hieman uuden perän prototyypillä, joita on olemassa kuusi kappaletta koko maailmassa. Valmistajan edustaja John Kristoffersen oli käymässä Suomessa ja keräämässä palautetta varsinaista tuotantoa varten ja tässä yhteydessä pääsin tyypittämään laitetta. Koekuvaus maahantuojan luona oli varsin pikainen, mutta sain ottaa tiedostoja mukaani sillä ehdolla, että jos julkaisen niitä, niin kerron kuvanneeni prototyypillä. Kuvasin siis Phase One 65+ digiperän prototyypillä, jonka tekemät tiedostot eivät kaikilta osin vastaa tuotantomallin tiedostoja. Nyt se on sanottu.
Kamerarunko on tuttua Mamiyaa ja mukava käsitellä. Digiperä on erittäin tukevaa tekoa, jota John demosi laittamalla perän lattialle ja seisomalla sen päällä. Takaosan näyttö on pienempi kuin uusissa kinokoon digijärjestelmäkameroissa, mutta suhteellisen selkeäkokoinen silti. Navigointi näytöllä hoituu neljällä napilla, jotka eivät vedä vertoja joystick tyyppiselle ratkaisulle, mutta totuttelun jälkeen käyttöliittymä on suhteellisen sujuva. Kuvausnopeus on yksi kuva per sekunti 21 kuvaa putkeen, joka on hyvä vauhti ottaen huomioon ison datamäärän. Pikseleitähän on lähes kolme kertaa se mitä esim. Canonin parhaissa ja Phase One kuvaa ainoastaan 16 bittistä RAW kuvaa. Yksi kuvatiedosto vie tilaa aiheesta riippuen reilut 60 megatavua. Pikseleillä mitattuna kuvan koko on muhevat 8984 x 6732 pikseliä.
Rungossa oli kuvaushetkellä kiinni 80 millinen normaaliobjektiivi, jonka kanssa kokonaisuus oli todella käteen käypä ja ei juuri kinaria isommalta tuntunut. Olen joskus omistanut Mamiya 645:n, joten sillä on osuutensa, että kapine tuntui heti hyvältä käytellä. Jalustan käyttö on suotavaa, jos suljinajat uhkaavat pidentyä lähelle riskirajaa, sillä pienikin tärähdys näkyy kuvassa.
Uusia objektiiveja tulee Mamiyalta ensi vuonna seitsemän kappaletta, jotka myydään Phase One-nimellä. Myös Leica on tekemässä merkkiin sopivia objektiiveja, jotka eivät ole samoja Leican uuden keskikoon järjestelmän kanssa. Uusilla objektiiveilla Phase One varmistaa, että kaikki 60:n megapikselin tallentamat yksityiskohdat saadaan talteen.
Kuvatiedostot ovat parasta mitä olen mistään digikamerasta nähnyt ja yksityiskohtien määrä on lähes uskomaton. Kuvasta voi erottaa kirjaimellisesti pienimmätkin yksityiskohdat ja kuvatiedoston sävyala saattaa häpeään parhaatkin kinodigit.
Hasselbladin aloittama hintojen lasku on pakottanut muutkin vastaavien laitteiden valmistajat pudottamaan hintojaan, mutta Phase Onen 65+ digiperä ei silti ole kaikille mahdollinen, sillä hinta tulee olemaan 29 900 euroa + arvonlisävero.
Kun malli saadaan tuotantoon ja Suomeenkin esittelykappale, niin teen perusteellisen koekuvauksen, mutta tämä tapahtuu siis ensi vuoden puolella.
Sitä odotellessa täällä hieman esimakua tulevasta.