Päivän taidekuva



Tämän päivän kuvaksi valitsin taannoiselta Amerikan matkaltani otoksen.

Eilisen kuva ja alkeellinen pohdiskeluni tuottivat mukavasti kommentteja, mahtavaa! Jatkan hieman samoilla linjoilla tänään, mutta ei syytä huoleen, sillä laitteista ja kohistakin puhutaan vielä tässä blogissa. Puhutaan aika piankin, mutta ei vielä tänään.

Eilisen kommenttien perusteella kotimainen valokuvataide ei ole kovassa kurssissa. Minun täytyy tunnustaa, että en tunne kotimaista tämän hetken valokuvataidetta kyllin paljon voidakseni lausua kovin kummoista mielipidettä asiasta.

Taiteelle on tyypillistä asioiden kärjistäminen, kyseenalaistaminen ja kokeilu. Taiteilija voi tehdä juuri sitä mitä huvittaa ja sillä tyylillä kuin huvittaa, koska ei ole vastuussa asiakkaalle samalla tavalla kuin kaupallinen kuvaaja. Ei kuitenkaan pidä luulla, että taidekuvaajat olisivat jotenkin vähemmän teknisesti taitavia kuin kaupalliset kuvaajat. Taiteilijoiden osaamisen painopiste saattaa vain olla eri kohdassa.

Valokuvataiteessa, kuten muissakin taidemuodoissa on eri tyylisuuntia ja ainakin minä olen löytänyt sellaisia joista pidän. Tällä sivustolla on päivän kuva, jonka katsomisesta lähes aina nautin.

Onko lavastettu kuva jotenkin huonompi kuin aito kuva? Tätä kysymystä pohtii Juha Ylitalo omassa kommentissaan, joka liittyy eiliseen aiheeseen. Jos mietitään kuvaa pelkästään esteettiseltä kannalta, niin olen sitä mieltä, että ihan sama miten kuva on tehty, jos se toimii. Jos lavastettua väitetään dokumentiksi, niin se on valehtelua, mutta kuten sanottu ei mietitä sitä nyt.

Vuosia sitten olin lounaalla erään toisen kuvaajan kanssa ja hän kertoi nähneensä hienon kuvan, jossa on tie sivusta päin kuvattuna. Kuvan oikeassa reunassa kävelee vanha nainen kuvan keskustaa kohti ja vasemmassa reunassa juoksee nuori nainen keskustaa kohti.

Minä kysyin, että onkohan kuva lavastettu? Kuvaajakolleegani ei tiennyt, mutta oli sitä mieltä, että lavastettuna se ei olisikaan niin hyvä kuva. Minä sanoin, että jos katsoja ei tiedä, niin onko sillä väliä? En enään muista kuinka keskustelu päättyi, mutta olen edelleen samaa mieltä, että ei ole väliä.

Kun Robert Doisneaun kuuluisa kuva Pariisin kadulla suutelevasta nuoresta pariskunnasta paljastui lavastetuksi, niin ei kuva sen huonommaksi muuttunut. En tiedä onko kuvaaja joskus väittänyt tilannetta aidoksi, mutta en oikeastaan välitäkään. Kuva on hienosti toteutettu ja toimii.

Korostan vielä, että puhun tässä nyt katseluelämyksestä. En hyväksy tietenkään dokumenttien vääristelyä, jota aina silloin tällöin esiintyy arvostetuissakin julkaisuissa ja medioissa.
 
Bloggers Team