Menikin näin kauan, että sain tännekin jotain tavaraa. Näyttelyreissu tuli tehtyä ja kuviakin otettua.
Autonäyttely on mielestäni haastava paikka kuvailla, koska kohteiden valaistus on yleensä suunniteltu kaikkea muuta kuin valokuvausta silmälläpitäen. Rankkojen valojen lisäksi ryysis on välillä todella hirveä. Ihmiset kävelevät eteen kaiken aikaa ja välillä pitää toimia nopeasti, jos haluaa kuvan.
Parasta kuvausaikaa on aikainen aamu juuri näyttelyn aukeamisen jälkeen tai myöhääm iltapäivällä, kun ihmiset alkavat jo poistua paikalta.
Lehdistölle varattuina päivinä osastoilla ollaan onneksi valmiita pieniin palveluksiin. Kuvaaja voi pyytää vaikkapa jalustalla pyörivän auton pysäyttämistä, ovien ja luukkujen sulkemista tai avaamista ja yleensä ne toteutetaan. Joillakin osastoilla ollaan erityisen tarkkana, esim. Ferrarin aidatulle osastolle päästetään vaan tietty määrä ihmisiä kerrallaan. Aston Martinin osatolla pitää kaikki laukut jättää portin pieleen, jos mielii päästä sisälle.
Autot on valaistu usein näyttävästi, varsinkin isompien valmistajien osastoilla. Silmälle näyttävä valaisu ei kuitenkaan toimi valokuvaukseen, sillä valo on todella jyrkkää. Täytesalamalla voi yrittää tasoittaa kontrastia hieman, mutta aina sekään ei toimi. Varsinkin tummat autot jyrkässä valossa ovat hankala kohde.
Tänä vuonna valkoiset autot olivat suosittuja monellakin osastolla. Valkoinen konepelti rankalla spotilla valaistuna on todella kirkas, mutta mustat alumiinivanteet hieman varjossa ovat äärimmäinen vastakohta.
Onneksi nykyaikaiset kamerat mahdollistavat siedettävän kuvausjäljen hankalissakin olosuhteussa, jos kuvaaja on tehtäviensä tasalla. Valotuksen kanssa pitää olla tarkkana ja jopa monilohkomittaus menee usein harhaan autonäyttelyn kaltaisessa valaistuksessa. Huippuvalot pitää valottaa sopivasti yli, mutta ei liikaa ja varjoja pitää vastaavasti avata jälkikäsittelyllä.
Nikonissa on D-Lightning ominaisuus, joka tasoittaa jyrkkiä valaistuskontrasteja, mutta en käyttänyt sitä, vaan kuvasin tavoilleni uskollisena raakana. Minun ei tarvinnut toimittaa kuvia livenä mihinkään ja siksi saatoin käyttää hieman aikaa jälkikäsittelyyn.
Yllä muutama esimerkki autoista. Messukissat ovat täällä.