Langatonta laukomista




Lankalaukaisimelle on aina silloin tällöin käyttöä. Jokainen kuvaaja varmasti jossakin vaiheessa tarvitsee lanka- tai kaukolaukaisinta. Minä tarvitsen kättä pidempää laukaisukeinoa kameralle autoja kuvatessani silloin, kun kamera on imukupilla kiinni auton ulkopuolella.

Olen käyttänyt tähän mennessä tavallista johdollista kaukolaukaisinta, jonka johtoa olen jatkanut muutamalla metrillä. Homma on hoitunut näinkin, mutta johto on aina pitänyt kiinnittää teipillä autoon ja muutenkin vetää huolellisesti ovien sun muiden välistä. 

Joskus on ollut sellainen tilanne, että olisin halunnut laukoa kameraa toisesta autosta, joka ajaa kameraa kuljettavan auton lähellä. Tällainen on tietenkin mahdotonta johdollisella laukaisimella.

Olen paikoitellen pohtinut hyvää ratkaisua ongelmaani, kunnes tänään taisin löytää sen. Olin muissa asioissa käymässä Studiovarustamossa ja okulaariin sattui Phottix Cleon langaton kaukolaukaisin myymälän hyllyssä. Tällaisia on muitakin merkkejä markkinoilla, mutta kun vermeellä oli hintaa kokonaiset 59 euroa, niin kovin pahasti en voinut mennä vikaan ostaessani laitteen.

En ole vielä ehtinyt käytännössä kokeilla laitetta, mutta pikainen testi toimistolla sai minut vakuuttuneeksi, että juuri tätä olen tarvinnut. Laitteen vastaanotin toimii langallisena kaukolaukaisimena, jonka voi halutessaan kiinnittää salamakenkään. Lähettimellä voi kameraa laukoa langattomasti valmistajan mukaan jopa kymmenien metrien päästä, mutta minulle riittää kymmenenkin metrin toimintasäde.

Lähettimessä on hieman koomisen näköinen pieni teleskooppiantenni ja laukaisin on kaksivaiheinen, joten kameran tarkentaminen on myös mahdollista. Aikavalotuksen käyttäminen onnistuu myös ja yökuvissahan tällainen laukaisin on omiaan. Mekaaninen laatu on hyvää kaukoidän tasoa ja toiminee normaalioloissa aivan hyvin. Phottix Cleon radiolaukaisinta on saatavan ainakin Canoniin ja Nikoniin. Ja hintaa on siis 59 euroa, joka ei ole paha.
 
Bloggers Team