Edelliseen valaisujuttuuni liittyen Toni kyseli tasovalon ja sateenvarjon eroja. Ehkä merkittävin käytännön ero on käytettävyydessä, jossa varjo päihittää tasovalon mennen tullen. Sateenvarjo on kuvauskunnossa parissa sekunnissa ja toisaalta menee tosi pieneen tilaan kokoonpantuna. Kokoontaittuvat pikkutasot ovat ihan käteviä, mutta siltikin monimutkaisia varjoon verrattuna. Pieni A-nelosen kokoinen taso on sitä paitsi aika pieni tositoimissa.
Alla olevassa kuvassa on Elinchromen 1 x 1 metrin taso pakattuna kuljetuslaukkuunsa ja vieressä Photoflexin 114 cm varjo.
Isohko, esim. n. metri kanttiinsa tasovalo antaa kaunista valoa ja käytän mieluummin tasoa kuin varjoa, jos kuvauksen luonne sen mahdollistaa. Pikkukeikoilla ei tasovaloja ehdi pystytellä. Tasovalon heijastus on myös nätimpi kuin varjon vaikkapa silmälaseissa tai muissa kiiltävissä pinnoissa. Monissa tuotekuvissa tasovalo toimii varjoa paremmin juuri siksi, että tasolla voi tehdä kauniita kiiltoja tai heijastuksia kuvattavan esineen pinnalle.
Jos ei ihan hifistelemään aleta, niin useimmissa tilanteissa varjo kätevämpi ja sen antama valo on hyvin saman kaltainen kuin vastaavan kokoisen tason. Ainakin harrastajan näkökulmasta varjolla on vielä yksi etu puolellaan; se on paljon edullisempi ostaa kuin tasovalo.
Sain tänään vihdoinkin oman 70 - 200 mm zoomnikkorin ja käytinkin sitä heti keikalla, jossa kuvasin henkilökuvia miljöössä. Tämä opiska on yksinkertaisesti ihan hiton hyvä. Tarkennus toimii unelmasti, ainakin D700:n kanssa ja optiikkapuoli ei juurikaan jätä toiveille sijaa. Sitä saa mistä maksaa, sillä tarkennus on parasta mitä olen kokenut tämän polttovälin zoomeissa. Ei hapuile, sahaa tai sekoile. Joka ruutu on tarkka oikeasta paikasta ja nopeasti. Ainoa varsinaisesti heikko esitys tässä zoomissa on pilipali vastavalosuoja, joka on liian lyhyt ja väärin muotoiltu. Kokonaisuutena kuitenkin jälleen yksi hieno objektiivi Nikonilta.