Nikon D3, 1 s., f/5 ja ISO 1600. |
Tein kuvituskuvan kolmen miehen ryhmästä Saharassa. Käytin ensimmäistä kertaa keikalla Manfrotton 5001B jalustaa salamassa. Se on kooltaan niin pieni, että menee matkalaukun sisään, mutta korkeus riittää silti seisovan ihmisen valaisuun. Useimmiten kevyet jalustat ovat niin matalia, että perinteinen muotokuvavalo, eli 45 astetta ylhäältä ja 45 astetta edestä, ei onnistu. Se ei ole ainoa oikea valaisu, mutta perusvarma.
Valojalustassa on Manfrotton 482 kuulapää, johon salama on kiinnitetty Nikonin omalla pöytätelineellä. Kuulapää mahdollistaa orjan kennon suuntamisessa pääsalamaan paremmin kuin tavallinen tilt-head. Kuulaan ei saa sateenvarjoa kiinni, mutta 5001B on niin kevyt, että varsinkaan ulkona varjoa ei voi käyttää, ellei joku sivullinen pitele jalustaa paikallaan.
Minulta on kysytty usein, mistä pikkusalamasälää voi ostaa. Netistä löytyy paljon edullisia ostopaikkoja. Käytän kuitenkin Studiovarustamoa, koska haluan nähdä ja kokeilla varsinkin uudet palikat ennen ostamista.
Nuotiokuvassa on taas ainoa osaamani valaisusetti, eli rungossa ohjaavana salamana Nikon SB-900 ja orjina SB-800:t.
Päävalo vasemmalta ja miesten takana piilossa takavalo, jonka suunta ja korkeus ei ole aivan niin kuin olisin halunnut. Olimme hiekkadyynillä, ja valot oli sijoitettava maaston ehdoilla. Kuvasin hehkulamppuvalkotasapainolla, koska halusin korostaa tunnelmaa ja sinistä pukua kylmällä salaman valolla. Raakana kuvatessa valkotasapaino voidaan vaihtaa, mikäli ajatus ei käytännössä toimikaan.
Jouduin keskeyttämään miesten tanssiesityksen kuvanottoa varten ja pyytämään miehet alas nuotion viereen. Koska ei ollut yhteistä kieltä, ei mallinohjauksesta ole hajuakaan. Ilman kameran ohjaavaa pääsalamaa täytevalona, tummat vaatteet olisivat menneet umpimustiksi. Sen vuoksi käytän ohjaavana lähettimenä salamaa, enkä infralähetintä.
Kolmen valon setti, joka kulkee repussa, on tämän tyyppiseen kuvaukseen mielestäni järkevin.
Jyrki Vesa