Mustavalkokuva on muinaisjäänne
Erään lukijan kommentti sai minut pohtimaan mustavalkoisen valokuvan asemaa. Onko mustavalkoiselle filmille kuvattu valokuva ainoa oikea vai vain muinaisjäänne?
Ensinnäkin, jos mustavalkoinen olisi ainoa oikea vaihtoehto, niin miksi ainoastaan pankromaattiselle filmille kuvattuna? Filmille kuvatessa muutos väreistä harmaasävyihin tehdään kuvausvaiheessa ja esim. digitaalikameralla kuvatessa kuvaamisen jälkeen. Molemmissa tapauksissa värillinen todellisuus muutetaan kaksiulotteisiksi harmaasävyiksi.
En tässä halua puhua filmin digiin verrattuna erilaisesta sävymaailmasta, koska filmejäkin on monenlaisia, vaan tosiaankin siitä, että värit muutetaan harmaasävyiksi. Onko siis tärkeää muuttaa värit kuvaushetkellä vai kuvauksen jälkeen? Jos kuvaaja jo kuvatessaan ajattelee harmaasävyillä, niin eikö ole ihan sama missä vaiheessa prosessia itse muutos tehdään?
Miksi mustavalkoinen sitten olisi ainoa oikea valokuva? Mustavalkoisista on maksettu huutokaupoissa korkeampia hintoja ja mustavalkoisia on enemmän museoissa sun muissa kokoelmissa. Keräilijät maksavat hirveitä hintoja mistä tahansa pelkän harvinaisuuden perusteella, joten hintaa ei voi pitää kummoisena kriteerinä. Koska mustavalkovalokuva satuttiin keksimään ennen värikuvaa, niin vanhoja mustavalkokuvia on enemmän tarjolla kuin vanhoja värikuvia. Korkeimmat huutokauppahinnat on kaiketi maksettu värikuvista, sitä paitsi.
Nykyään kuvaajia diskataan vuoden lehtikuvakilpailuista, koska kuvissa olevat värisävyt ovat liian voimakkaat. Vääristävät todellisuutta. Ei kenellekään tule mieleen hylätä valokuvakilpailuista mustavalkokuvia, niille voi olla jopa oma sarja. Kukaan ei sano, että näistä puuttuu värit, tämähän vääristää todellisuutta.
Ei kukaan olisi halunnut mustavalkokuvaa edes keksiä, mutta se oli helpompi keksiä kuin värikuva. Valokuvauksen pioneerit yrittivät kyllä keksiä värikuvaa epätoivon vimmalla ja olen varma, että jos värikuva olisi keksitty ensin, niin mustavalkoisia kuvia olisi kuvattu kautta aikojen paljon vähemmän kuin on tehty. Jos ensimmäiset televisiot olisivat olleet värillisiä, niin kuka olisi halunnut mustavalkotelkkarin kun ensin olisi katsellut värillistä kuvaa 20 vuotta.
Mustavalkoisen filmille kuvatun valokuvan kehittäminen on suhteellisen yksinkertaista ja siksi moni harrastaja aloitti juuri mustavalkoisella. Sen saattoi tehdä valmiiksi kuvaksi omassa kylpyhuoneessa, mutta värikuva vaati tarkemman prosessin, täydellisen pimeyden, kalliimmat laitteet jne. Jos värikuvia olisi voinut kotipimiössä tehdä yhtä helposti kuin mustavalkoisia, niin moniko harrastalija olisi mustavalkoisia tehnyt?
Mustavalkoinen valokuva on muinaisjäänne värillisessä maailmassa ja niitä tehdään edelleenkin vain siksi, että mustavalkoinen keksittiin ennen värikuvaa ja mustavalkoisia oli pakko kuvata vuosikymmeniä, kunnes värikuvat keksittiin.