Kolme potrettia




Sain tehtäväksi kuvittaa Energia-lehden työsuhdeautoilusta kertovan jutun, johon minun piti kuvata kolmen ihmisen potretti. Päätoimittaja antoi minulle melko vapaat kädet, mutta toivoi, että kuvissa olisi jotain toimintaa. Kuvissa piti näkyä auto ja henkilö, mutta auto ei saanut olla hallitseva.

Sain ensimmäisenä sovittua ylimmän kuvan kuvauksen. Auto oli hybridi, joten ajattelin, että huoltoasemamiljöö polttoainemittareineen voisi olla mukavasti hieman ristiriitainen ympäristö. Ajoimme lähimmän huoltamon pihaan, jossa pystytin valojalustan Nikon SB-900 salamaa varten. Suunnitelmani oli käyttää salamaa jokaisessa potretissa, koska sillä saisin myös yhtenäistä linjaa kuviin.

Kuvasin useita versioita henkilöstä seisomassa auton vierellä, mutta pidän tästä kuvasta eniten. Kuva ei ole mitenkään huippuerikoinen, mutta mallin mainio ilme saa kuvan toimimaan. Ikkunasta näkyvät polttoaineiden hinnat täydentävät sommittelun.

Salama oli kuvauksessa jalustalla auton keulan kohdalla ja valoa pehmensi pieni tasovalo. Kuvasin Nikon D700 kameralla ja Nikkor 24 - 70 zoomilla. Kuvausaukko oli f/4.5, valotusaika 1/200 s. ja ISO 200. Salama oli käsisäädöllä ja väläytyskäsky kameralta salamalle hoitui Multiblitzin radiolla.

Keskimmäinen kuva oli seuraavana vuorossa. Halusin, että kuvattava kävelee autollensa ja siten kuvaan tulee myös toiminta mukaan. Sovittuna kuvauspäivänä oli kaunista, mutta kova tuuli. Valitsin kuvaussuunnaksi vastavalon ja päävalona käytin salamaa, joka oli ison jalustan huipulla. Käytin jälleen Nikonin SB-900 välkkyä, mutta ilman tasovaloa siksi, että tuuli oli liian kova ja siksi, että kovassa auringonvalossa tarvitsin kaiken salaman tehon.

Kuvattava sai kävellä autollensa joitakin kertoja ennen kuin sain sopivan näköisen asennon ja ilmeen samaan kuvaan. Lopulta tyydyttävä kuva syntyi ja se on tässä. Otin muitakin versioita, mutta tämä on suosikkini.

Kuvauskalusto oli muuten sama kuin edelläkin, mutta objektiivina käytin 70-luvulta peräisin olevaa Nikkor 105 mm f/2.5 Ai lasia. Kuvasin aukolla f/8, ajalla 1/200 s. ja ISO 100 herkkydellä. Olen maksanut tästä objektiivista 150 euroa käytettynä.

Alin kuva oli viimeinen ja siitä olin päättänyt tehdä ajokuvan. En kuitenkaan halunnut perinteistä ohjaamossa sisällä sivultapäin kuvattua ajokuvaa. Kiinnitin kameran imukupilla auton konepeltiin ja siten sain kuvattua ajokuvan auton ulkopuolelta.

Kun kamera oli kohdallaan, niin istuin kartturin paikalle salaman ja kameran radiolaukaisijan kanssa. Kädessä pitämälläni radiolähettimellä laukaisin kameran ja kamerassa oleva lähetin puolestaan väläytti kädessäni olevan salaman. 

Salamassa oli jälleen valoa pehmentämässä pieni taso. Salaman tehot jouduin säätämään täysille, koska himmennin oli säädetty tappiin aukolle f/22. Käytin pienintä aukkoa, jotta sain pisimmän mahdollisen valotusajan, koska halusin kuvaan liikettä. Kameran valotuksen säädin aukon esivalinta-automaatille.

Lähdimme ajamaan ja minä räpsin kuvia sitä mukaan kun salama ehti varautua. Välillä pysäytimme ja minä katsoin kameran näytöltä mitä kuviin oli tullut. Tämä kuva on yksi suosikkini sarjasta, koska siinä mallilla on hyvä ilme ja liike näkyy hyvin.

Kuvauskalusto jälleen sama kuin ensimmäisessäkin kuvassa, mutta objektiivi oli 70-luvulta peräisin oleva Nikkor 28 mm f/2.8 Ai, josta olen maksanut 100 euroa käytettynä. 

Minun oli tarkoitus ottaa kuva myös imukuppivirityksestä konepellillä, mutta unohdin asian täysin kun keskityin varsinaiseen tehtävääni. Ensi kerralla sitten.



 
Bloggers Team