Perspektiivinkorjailuobjketiivit ovat kompromissi käytettävyyden ja ominaisuuksien välillä. Jokin aika sitten kokeilin Sinar P3 palkkikameraa, jonka ominaisuuudet ovat omaa luokkaansa, mutta niitä on hankala soveltaa studion ulkopuolella. Järjestelmäkameralla sen sijaan missä tahansa työskentely on vaivatonta ja esim. Nikkor PC-E tuo järkkärillä kuvaavalle käyttöön osan palkkikameran ominaisuuksista.
Tämä Nikkor on japanilaismerkin ammattisarjaa, joka näkyy niin mekaanisessa rakenteessa kuin kuvan laadussakin. Kummastakaan ei ole isompaa valittamista. Kuvan laatu on erinomainen koko aukkoalueella ja varsinkin vääristymät on korjattu esimerkillisesti.
Käytössä PC-E ei ole aivan yhtä jouhea kuin tavalliset kakkulat. Tarkennus on sormikäyttöinen ja himmennin ei toimi automaattisesti edes kaikissa Nikonin digitaalikameroissa. Nuo mainitut asiat eivät ole iso miinus, sillä tällaisen objektiivin luontevin käyttö on jalustan päällä.
Siirto ja kääntö ovat kumpainenkin käytössä vain yhteen suuntaan kerrallaan ja juuri tämä on merkittävin ero palkkikameraan, jossa sekä kameran etu- että takalautaa voi käännellä ja siirrellä toisistaan riippumatta miten vaan.
Nikkorissa siirto ja kääntö toimivat eri suuntiin. Jos siirto on pystysuuntaan, niin kääntö on vaakasuuntaan ja päin vastoin. Objektiivin etuosa kiertyy, jonka ansioista siirron ja käännön suuntaa voi vaihtaa, mutta niiden keskinäinen suhde on aina sama edellämainittu.
Ruuvimeisseliä käyttämällä siirron ja käännön voi muuttaa saman suuntaisiksi, mutta tämä ei ole maahantuojan hyväksymä keino.
Perinteiset käyttökohteet laajakulmaiselle perspektiivinkorjailuobjektiiville ovat erilaiset arkkitehtooniset kohteet; rakennukset ulkoa ja sisältä. Isolla aukolla voi esim. potretteihin tehdä efektiä, kun kääntää objektiivin jompaan kumpaan laitaan niin, että terävyysalue kääntyy vinoon.
Kuvatessa tehty korjaus perspektiiviin on jälkikäsittelyssä tehtyä parempi, koska silloin kuvan tarkka rajaus ja sommittelu on heti kuvatessa näkyvissä. Jälkikäsittelyssä tehty korjailu huonontaa kuvan resoluutiota ja kohdekin saattaa vääristyä.
Rakennusten kuvat näyttävät joskus hieman erikoisilta, kun perspektiivi on korjattu. Talo saattaa näyttää siltä kuin se levenisi ylöspäin, vaikka pystysuorat linjat olisivat suorassa ja talokin suorakaiteen muotoinen julkisivultaan.
Korjatut kuvat ovat myös jollain tavalla virallisia ja tietty dramaatiikka saattaa puuttua, koska varsinkin laajakulman hätkähdyttävä perspektiiviä korostava vaikutus laimenee perspektiiviä korjatessa.
Olen kuvannut joitakin esimerkkejä tänne. Kaikki kuvat aukevat isoina, jos niitä klikkaa.