Pentax K-5

Pentax K-5 on valmistajansa uusin malli kovaan, reilun tonnin hintaluokkaan. K-5 on kuvanlaatunsa vuoksi herättänyt kovasti kiinnostusta, mutta katsotaan ovatko muut ominaisuudet samalla tasolla?

Pentax K-5 on saman kokoinen kuin n. vuosi sitten myyntiin tullut K-7 ja käyttösäätimetkin ovat kutakuinkin samoilla paikoilla. Kaksi säätöpyörää antavat hyvät mahdollisuudet toimintojen hallintaan ja ovat suorastaan välttämättömyys valotuksen sujuvalle käsisäädölle.
K-5, 18 - 55 mm, f/4, 1/13 s. ja ISO 6400.
Mekaaninen rakenne tuntuu hyvältä, eikä runko natise tai helise käsissä. Muotoilu on hyvin käteen käypä ja kuvausote mukava, ainakin minun keskikokoisille käsilleni. Sääsuojauksen ansiosta K-5 ei säikähdä äkillisiä sääilmiöitä.

Etsinkuva on kookas ja näyttää täydet 100% kuva-alasta.

Käyttäminen on pääosin sujuvaa, mutta takaseinässä oleva tarkennuksen nappi on liian alhaalla. Mielestäni tarkennus ja laukaisu pitää olla erillään ja siksi tarkennusnapin hyvä sijainti on tärkeä seikka. Useimmilla kuvaajilla tarkennus on laukaisimessa, joten heille tarkennusnapin paikka lienee yhdentekevä.
K-5, 17 - 70 mm, f/4, 1/400 s. ja ISO 6400.
Tarkennuspisteen valinta käsin voisi olla paremminkin ratkaistu, sillä nyt valintaan käytetään monivalitsimen neljää nappia, joilla jokaisella on toinenkin toiminto. Tässä on riskinä, että juuri silloin, kun tarkennuspistettä pitäisi vaihtaa, niin vahingossa vaihtaakin esim. valkotasapainoa. Varsinkin nopeissa tilanteissa tai hanskat kädessä vahinko sattuu helposti.
Nikon D700, Nikkor AF-S 35mm, f/1.4, 1/30 s. ja ISO 1600
Kameran päällä olevan näytön numerot ja symbolit ovat riittävän suuria ja selkeitä. Monet tärkeät toiminnot, kuten esim. autoiso tai tiedostomuoto ovat erittäin helpot ja nopeat asettaa takanäytön avulla. Herkkyydensäätö- ja valotuksenkorjailunapit ovat mainiosti laukaisimen vieressä ja molempien käyttö sujuu katsetta etsimeltä siirtämättä.
K-5, 17 - 70 mm, f/4, 1/400 s. ja ISO 6400.
Yksi erikoinen piirre liittyi takimmaiseen säätökiekkoon, joka tuntui sutivan nopeasti kääntäessä. Herkkyyden tai vaikkapa aukon muuttaminen laidasta toiseen vaati paljon enemmän pyörittelyä kuin olisi pitänyt. Arvo ei muuttunut jokaisella naksauksella.

Valotusohjelman valintakiekossa on USER-asento, johon kuvaaja voi tallentaa haluamansa asetukset. Tämä on hyvä asia, mutta ainakin minulla oli hieman vaikeuksia tottua siihen. USER nimittäin tallentaa kaikki kuvaamiseen liittyvät asetukset ja palauttaa ne aina virran katkaisun ja uudelleenkytkemisen jälkeen.

Jos kuvaaja USER-asennossa muuttaa vaikkapa herkkyyttä ja sitten katkaisee virran, niin seuraavan kerran virran kytkemisen jälkeen herkkyys on jälleen alkuperäinen tallenettu arvo. Tähän on varmaan hyvä syy ja siihen varmaan tottuu, mutta ainakin alussa se oli lähinnä ärsyttävää. Tai sitten en ymmärtänyt koko USER-asennon käyttöä. Joku varmaan valistaa minua tästä.
K-5, 18 -55 mm, f/9, 1/1600 s. ja ISO 100.
Automaattitarkennuksen nopeus on hyvä, mutta joissakin olosuhteissa tarkkuudessa on toivomisen varaa. Huomasin etenkin laajakulmalla kuvatessa, että aina kamera ei tarkenna uudelleen, vaikka tarkennusetäisyys on muuttunut.

Jos tarkensin keskimmäisellä pisteellä esim. parin metrin päässä olevaan kohteeseen ja sitten halusin tarkentaa uudelleen vaikka n. kolmen metrin päässä olevaan kohteeseen, niin mitään ei tapahtunut. Tarkennus liikahti vasta, kun uusi kohde oli paljon kauempana tai lähempänä kuin ensin valittu kohde. Mainittu ilmiö ei esiintynyt joka kerta, mutta usein, ja se tapahtui molemmilla kokeilemillani laajakulmaobjektiiveilla; 18 - 55 mm ja 17 - 70 mm.
Nikon D700, Nikkor AF-S 35mm, f/1.4, 1/30 s. ja ISO 1600.
Pentax K-5:n sarjatulinopeus on erinomainen tässä hintaluokassa ja puskurimuistiin mahtuu parikymmentä raakakuvaa ja tuplasti enemmän jpg-otoksia. Harmillista sen sijaan on, että kuvia ei pysty katselemaan ennen kuin kaikki on kirjoitettu kortille.

Ehdottomasti parasta K-5 rungossa on kuvan tekninen laatu, joka on huippua millä mitalla tahansa. Korkeilla herkkyyksillä värintoisto on esimerkillinen ja vastaavasti matalilla herkkyyksillä niin terävyys kuin sävyntoistokin ovat parhaimmistoa.
K-5, 18 - 55 mm, f/4, 1/125 s. ja ISO 200. Yksi salama Pentaxin langattomalla ohjattuna.
Videokuvan laatu on hyvä ja mikä parasta, valotuksen täydellinen käsisäätö on mahdollista niin halutessa.  Erillismikrofonille löytyy pistoke, joka on välttämättömyys vähänkään vakavammalle videotuotannolle.

Salamakuvaajalle Pentax ei ole paras vaihtoehto, sillä langaton salamajärjestelmä on melko alkeellinen verrattuna muiden valmistajien vastaaviin. Perinteisillä konsteilla salaman välkyttely tietenkin onnistuu samalla tavalla kuin millä tahansa kameralla.

Kokeilin peruskittizoomin lisäksi 17 - 70 mm f/4 sekä 60 - 250 mm f/4 zoomeja, jotka molemmat ovat erinomaisia sekä optisesti että mekaanisesti. Näiden kahden lisäksi muuta ei tarvitakaan. Suosittelen K-5:n ostajalle kittizoomin tilalle 17 - 70 millistä, sillä se on kaikin puolin parempi valinta. Se ei ole halpa, mutta ei järjettömän kalliskaan. Hyvän optiikan ostaminen kannattaa aina ja hyvä lasi kestää monenkin rungon eliniän.

Pentax K-5 on hyvä kamera, joillain osa-alueilla erinomainen, mutta kokonaisuutta himmentävät muutamat mainitut seikat. Jokaisen oma kuvaustyyli ja -tapa vaikuttavat siihen kuinka paljon nuo muutamat seikat häiritsevät, vai häiritsevätkö ollenkaan. Kuvanlaatu on ehdotonta parhaimmistoa ja erityisesti korkeiden herkkyyksien suorituskyky tekee vaikutuksen. K-5 on tällä hetkellä pentaxkuvaajan toivelistan kärjessä.
 
Bloggers Team