Tulostin viimeinkin, ihan oma


Olen pitkään haaveillut tulostimesta, sellaisesta kunnollisesta, jolla voi tulostaa isojakin valokuvavedoksia. Tulostin on minulle kuitenkin lähes kokonaan omia kuvia varten, koska tilaustyöt menevät painokoneelle tai nettiin. Koska olen pihi ja tulostin ei siis tuota mitään, niin en ole hankkinut sellaista. En ennen eilistä siis.

Topshotissa on parikin hyvää tarjousta Epsonin tulostimista tällä hetkellä ja päätin käyttää hyväkseni niitä. Olin jo muutenkin rajannut vaihtoehdot Epsoniin, mutta nyt piti päättää kahdesta mallista sopivampi omaan käyttööni. Epson 2880 on edullisempi hankkia, mutta siinä on pienemmät värisäiliöt kuin 3880 mallissa, joka lisäksi osaa käsitellä A2 kokoista paperia yleisemmän A3 koon sijasta.

Valokuva on parhaimmillaan vedoksena, jota voi katsella kehystettynä. Olen vedostellut märkäpimiössä lukemattomat määrät kuvia ja olen ihan kohtalaisen hyvä siinä. Osaan siis arvostaa hyvää vedosta ja varsinkin mustavalkoista sellaista aidolle kuitupaperille tehtynä.

Tuumasin tulostinostoksilla, että laitteen pitää olla sellainen, jonka hankintaa ei sitten tarvitse katua tai miettiä, että olisi kuitenkin pitänyt ottaa se toinen parempi, isompi, hienompi jne. malli. Näin päädyin Epson 3880 tulostimeen ja olen ainakin nyt erittäin tyytyväinen.

A2 kokoa suurempaa vedosta ei kovin usein tee mieli ja 3880 nielee lähes kaikki tulostusmateriaalit, joten paksukin kuitupaperi käy, eikä isoja 80 ml mustesäiliöitä ei tarvitse toivon mukaan vaihdella yhtenään.

Kuitupapereista puheenollen Hahnemühle Fine Art Photo Rag on ihan älyttömän kaunis paperi, jolle sekä väri- että mustavalkoinen kuva toistuu komeasti. Olen kokeillut tätä paperia aiemminkin ja pidin siitä heti ensimmäisen vedoksen jälkeen.

Palaan runsaampien käyttökokemusten jälkeen tähän asiaan vielä.
 
Bloggers Team