Sakari Hannula kokeili Canonin siirrettävää ja käännettävää 24 millistä. Alla Saken havaintoja.
Canonin uusin perspektiivinkorjausobjektiivi TS-E 24mm f/3.5L II julkaistiin vuosi sitten samaan aikaa TS-E 17mm f/4L:n kanssa. Edeltäjä, ykkösversio, on vuodelta 1991, kuten Canonin muut TS-E -sarjalaiset eli 45mm f/2.8 ja 90mm f/2.8.
TS-E 24mm:n kakkosversio on rakenteeltaan laadukkaan jämäkkä, ja siksi myös melkoinen mötikkä; paino 870 grammaa ja suodatinkierteen halkaisija 82 mm (vertailuna edeltäjä 570 g ja 72 mm, ja vaikkapa EF 24mm f/1.4L II USM 650 g ja 77 mm).
Siirto-osa kiertyy kamerarunkoon nähden 180 astetta pituusakselinsa ympäri, ja se lukittuu 90 asteen välein. Lisäksi 30 asteen välein on apukolot ilman lukitusta. Siirtovara on +- 12 mm, ja siirron voi tehdä kädellä objektiivia liikuttaen tai säätöpyörällä. Säätöpyörää vastakkaisella sivulla on lukitusruuvi, jolla säädön saa lukittua.
Alla olevassa kuvassa on yhdistetty vaakakuvat perusasennosta (mustien viivojen väli), sekä kummastakin ääriasennosta (12 mm alas- ja ylöspäin; punaiset viivat osoittavat ala-asennon yläreunan ja yläasennon alareunan).
Tämän objektiivin erinomaisuus on siinä, että kallistusosa kiertyy siirto-osaan nähden erillisesti 90 astetta pituusakselinsa ympäri. Canonin valikoimissa ovat ainoat näin monipuolisesti liikkuvat perspektiivinkorjailuobkjetiivit. Tavallisesti siirto ja kallistus ovat eri suuntaan, eikä niiden keskinäistä asentoa voi muuttaa. Käytännössä joidenkin objektiivien tilt ja shift suunnat voi muuttaa työkaluilla, mutta se ei ole kovin kätevää, varsinkaan kesken kuvauksen. Canon on uusissa TS-E objektiiveissaan parantanut objektiivin käyttöominaisuuksia huomattavasti.
Säätöjen ääripäät lukittuvat, ja välissä on 30 asteen välein apukolot ilman lukitusta. Kallistusvara on +- 8,5 astetta, ja kallistuksenkin voi tehdä käsin vääntämällä tai säätöpyörästä. Samoin lukitusruuvi on vastakkaisella puolella. Kallistuksen voi myös lukita keskiasentoonsa erillisellä vivulla, jolloin estetään vahingossa tapahtuva kallistus ja siten tahaton terävyysalueen muutos.
Koska vapaa-ajallani kuvaan mielelläni rakennuksia, keskittyi oma mielenkiintoni siirto-ominaisuuteen. Kallistuksen vaikutuksesta on netti pullollaan esimerkkejä - varsinkin sellaisia, jossa todellinen kaupunkimaisema on saatu näyttämään pienoismallilta. Matti on myös laittanut nettiin esimerkkikuvia kokeilustaan Nikon PC-E Nikkor 1:3.5 ED -objektiivilla.
Objektiivin kääntäminen (tilt) on alunperin tarkoitettu mahdollisimman hyvään syväterävyysalueen hallintaan. Niin sanottu Scheimpflugin periaate määrittelee kääntämisen matemaattisesti. On tilanteita, joissa pienimmälläkään himmenninaukolla ei saada tarvittavaa syväterävyyttä tai sitten jostain syystä ei haluta himmentää tiettyä aukkoa pienemmälle. Kääntämällä objektiivia voidaan terävyystaso kääntää haluttuun suuntaan ja näin saada kaikki tarpeellinen terävänä kuvaan.
Objektiivin siirtäminen (shift) mahdollistaa esimerkiksi rakennusten pystysuorien linjojen säilyttämisen pystysuorina kuvissa. Kamera voi kuvatessa olla vaakasuorassa, ja objetiivia ylöspäin siirtämällä saadaan rakennus kokonaan kuvaan. Lopputulos voi joskus näyttää omituiselta - aivan kuin rakennus leviäsi ylöspäin.
Kuvaaminen onnistuu parhaiten jalustan sekä kameran varustekenkään asennettavan vatupassin avulla, jolloin voi varmistua suorista linjoista. Rajausta helpottaa live view, ja sen 10 kertainen suurennus auttaa tarkentamista; objektiivihan on vain ja ainoastaan käsitarkeinteinen. Alla esimerkkikuva Maunulan kirkosta (kamera vaakasuorassa leveys- ja pituusakselien suhteen, ja siirto ylöspäin n. 4-5 mm).
Länsi-Pakilassa olevassa Hyvän paimenen kirkossa kuvasin kirkkosalin kamera vaakasuorassa leveys- ja pituusakselien suhteen, ja siirto ylöspäin n. 3-4 mm). Alla oleva kuva on muodostettu 5 eri lailla valotetusta kuvasta FDRTools-ohjelman ilmaisella Basic-versiolla, jota kokeilin ensi kertaa.
Oletin etukäteen objektiivin olevan herkkä linssiheijastumille, mutta näin ei onneksi ollut. Usemmalla yrittämällä ulkosalla oli alla oleva kuva eniten heijastumia sisältävä.
Kuvanlaadultaan objektiivi on kokeilun perusteella erittäin hyvä. Kokeilemani objektiivi oli vielä esisarjaa, eikä sen kuvanlaatu välttämättä ole niin hyvä kuin tuotantoversioissa - mitään valittamisen aihetta en kuitenkaan löytänyt. Tynnyrivääristymiä ei tarvitse korjailla jälkeenpäin, koska ne on korjattu jo tehtaalla. Tämä kakkula ei vääristele, ja se onkin tämän tapaisessa objektiivissa ihan ehdoton edellytys. Lähin tarkennusetäisyys on 21 cm.
Canonin asiantuntija kertoi, että diffraktion takia kallistus- ja/tai siirtokäytössä ei kannata käyttää pienempää aukkoa kuin 11. Alla 12 mm alaspäinsiirrolla otetuista kuvista 100 % leikkaukset - vasemmalla f/11 ja oikealla f/22 - ja eron kyllä huomaa kuvan pehmenemisenä, mutta f/22 on silti tarvittaessa aivan käyttökelpoinen varsinkin pienen kuvankäsittelyllisen terävöityksen jälkeen.
Sakari Hannula