Viime syksyisen Yhdysvaltojen matkan aikana tapasin vanhan ystäväni Deborah Schwartzin. Tutustuimme 80-luvun lopulla Los Angelesissa, kun hän oli aloitteleva valokuvauksen opiskelija. Nyt yli 20 vuotta myöhemmin Deborah on menestyksekäs liikenainen. Hän toimii valokuvaajien edustajana, eli agenttina, Kaliforniasta käsin.
Yhdysvalloissa jokainen vakavasti otettava kuvaaja tarvitsee edustajan, sillä siellä valokuvauskeikat ovat monimutkaisempia projekteja kuin täällä Suomessa. Yleensä aina kuvaajalta halutaan nähdä portfolio ennen kuin hänet valitaan tehtävään ja koko alan käytännöt eroavat meikäläisistä. Mahdollisia asiakaita on valtavasti, joten kuvaajan on työnsä ohessa miltei mahdoton pitää yhteyttä kaikkiin. Hyvä edustaja hoitaa valokuvaajan edustamisen ja myymisen, jolloin kuvaaja voi keskittyä oman osaamisensa hoitamiseen.
Yhdysvalloissa ei käytetä sanaa agentti, vaan edustaja eli representative, joka lyhennetään puhekielessä "rep". Tuosta syystä käytän sanaa edustaja.
Tässä muutamia Deborahin edustamien kuvaajien otoksia ja muutamia kysymyksiä, joita kyselin häneltä.
Tämä edustaja-asia on Suomessa melko tuntematon, kerro mitä oikein teet?
Kokoan kuvaajien portfoliot ja hoidan niiden esittelyn mahdollisille asiakkaille, hoidan laskutuksen ja kaiken liikkeenhoidollisen puolen. Monet kuvaajat eivät edes halua puhua rahasta, eivätkä halua hoitaa myyntiä tai muuta. Meillä Yhdysvalloissa on paljon kuvaajia sekä kuvien ostajia, kuten mainostoimistoja ja lehtiä. Kuvien ostajien on helpompi asioida kuvaajien edustajien kanssa, kuin kuvaajien kanssa suoraan.
Kannustan kuvaajiani kaiken aikaa myös tekemään henkilökohtaisia projekteja, joista voi saada materiaalia portfoliota varten. Varsinkin mainoskuvista saa harvoin hyvää portfoliomateriaalia, koska ne tehdään lähes aina leiskan mukaan. Kuvaajalla pitää olla portfoliossaan muutakin kuin tilaustöitä.
Autan kuvaajiani parantamaan portfolioitaan ja autan heitä kehittymään kuvaajina. En kuitenkaan ota talliini kuvaajaharjoittelijoita. Otan ainoastaan kuvaajia, joilla on jo vahva portfolio ja oma tyyli, joita sitten yhdessä hienosäädämme.
Mitä teit ennen kuin sinusta tuli edustaja?
Opiskelin valokuvausta ja valmistuin Art Centeristä ja menin kuvaajan assistentiksi, mutta en pitänyt siitä ollenkaan. Kuvasin myös aikakausilehdille, mutta tarvitsin enemmän rahaa. Pari kuvaajaystävääni pyysivät minua edustajakseen ja aloin tehdä sitä sivutoimisesti. Otin vielä kolmannenkin kuvaajan ja hänestä tuli menestyksekäs ja siitä se oikeastaan lähti.
Tein kahdeksan vuotta sekä kuvaamista että edustin kuvaajia. En halunnut matkustella niin paljon, joten jätin kuvaamisen ja keskityin tähän. Nyt edustan 12 kuvaajaa. Pidän kovasti kuvaajien kanssa työskentelystä.
Onko kuvaajataustasi auttanut sinua tässä työssä?
Ehdottomasti, olen luova luonne ja minulla on vahva oma näkemys siitä mikä on hyvä kuva. Edustan henkilö-, still-life- ja lifestyle- kuvaajia ja uskon, että oma näkemykseni näistä kuvauksen alueista on sopusoinnussa koko alan kanssa.
Etsitkö uusia kuvaajia vai tulevatko kuvaajat luoksesi?
Nykyään kuvaajat lähestyvät minua, mutta nyt olen erittäin työllistetty, enkä juuri nyt pysty ottamaan lisää kuvaajia. Haluaisin tulevaisuudessa enemmän aikaa tapailla koko alan ihmisiä ja myös kuvaajia.
Voiko asiakas ottaa suoraan yhteyttä edustamaasi kuvaajaan vai tapahtuuko yhteydenpito aina sinun kauttasi?
Asiakas voi ottaa yhteyttä kuvaajaan suoraan ja joskus niin käykin, mutta esim. laskutus kulkee aina kauttani. Kuvaaja saattaa hoitaa suoraan esim. aikakausilehtikuvauksen, mutta mainoskuvausta kuvaaja ei edes itse halua hoitaa kokonaisuudessaan. Minä lähetän asiakkaalle portfolion, teen kustannusarvion, hoidan laskutuksen jne. Kuvaaja maksaa minulle siitä, että teen osuuteni ja siksi hän myös haluaa, että teen sen.
Otat siis osuuden kuvaajan palkkiosta. Onko sellaisia tilanteita, joissa kuvauksen budjetti on niin pieni, että sinun osuutesi on liikaa?
Kyllä sellaistakin sattuu. Kirjoista ja varsinkin ruokakirjoista maksetaan todella huonosti, mutta rohkaisen kuvaajiani tekemään niitäkin. Kirjoihin kuvaamisesta voi saada portfoliomateriaalia ja kuvaajan nimi saa näkyvyyttä. Myös jotkut lehdet maksavat huonosti, mutta kuvaaja saa aina kokemusta ja näkyvyyttä niissäkin. En ota tällaisissa tapauksissa mitään itselleni.
Mikä on sinun osuutesi?
Osuuteni on 25 %. Tiedän, että jotkut ottavat esim. 30 %.
Työskenteletkö yksin?
Meitä on yhteensä neljä. Kaksi edustajaa ja kaksi toimistotyontekijää, jotka hoitavat juoksevia asioita.
Asiakas siis ottaa sinuun yhteyttä, kun hän etsii kuvaajaa?
Kyllä. Asiakas saattaa kysyä jonkun kuvaajan portfoliota, mutta haluaa ehkä samalla tietää voinko suositella jotakin toistakin kuvaajaa. Yleensä katsomme asiakkaan kanssa yhdessä ketkä edustamistani kuvaajista voisivat tulla kyseeseen ja sitten lähetän näiden kuvaajien portfoliot asiakkaalle.
Kuinka paljon kuvaajasi laskuttavat, mikä on päivähinta?
Tämä vaihtelee todella paljon kuvauksen ja kuvien käyttöoikeuden mukaan. Aikakausilehtikuvaus voi olla suunnilleen 400 - 2500 dollaria per päivä. Mainoskuvaus voi olla ihan mitä vaan, mutta kerron esimerkin. TV-mainoksesta halutaan kuvamateriaali myös lehtimainontaa varten, mutta asiakas ei ole varma käytetäänkö kuvia ollenkaan. Kuvaaja voi tehdä tällaisen kuvauksen muutamalla tuhannella dollarilla per päivä siinä toivossa, että myöhemmin asiakas haluaa käyttää kuvia, jolloin kuvaaja saa lisäkorvauksen.
Kaikki muuttuu kaiken aikaa. Autokuvaajat olivat ennen kaikista kalleimpia kuvaajia, mutta nykyään autokuvat tehdään hyvin usein tietokoneella. Monet autokuvaajat ovat miltei ilman töitä nykyään. Varsinkin autojen studiokuvaus on loppunut lähes kokonaan.
Miten muuten digitalisoituminen on mielestäsi vaikuttanut valokuvaukseen?
Nykyään kuvat halutaan nopeammin, halutaan enemmän käyttöoikeuksia. Myös tuote- ja still-life- kuvaajat ovat jossain tapauksissa menettäneet töitä, kun kuvat tehdään tietokoneella.
Onko kaikilla kuvaajillasi yhtä paljon töitä?
Ei. Joillakin on töitä kaiken aikaa. Joillakin on tosi kiireistä esim. kolme kuukautta, mutta sitten kuukauteen ei mitään ja sitten taas paljon töitä. Tämä vain menee näin, on aina mennyt.
Onko nykyinen talouden huono tilanne vaikuttanut omaan bisnekseesi?
Se on vaikuttanut kaikkiin, mutta minulla menee hyvin kaikesta huolimatta. Olen tehnyt tätä pitkään, enkä ole velkaantunut, minulla on pienet menot, enkä kuluta jos minulla ei ole varaa. En ole koskaan halunnut kerätä suurta omaisuutta. Pidän työstäni ja työskentelen ahkerasti, joka näkyy tasaisena työmääränä suhdanteista riippumatta.
Olet ollut esillä mm. PDN-lehdessä. Taidat olla aika tunnettu alalla?
Kyllä minut tunnetaan, mutta kuten sanoin, olen tehnyt tätä kauan. Edustan kuvaajia Los Angelesissa, New Yorkissa ja San Fransiscossa. Teen vuodessa n. kuusi pidempää matkaa, joissa kierrän kaikki isot kaupungit ja esittelen kuvaajiani mahdollisille asiakkaille. Vuosien mittaan olen tutustunut moniin ihmisiin tällä alalla, kuten Rob Haggart ja David Walker.
Ehdottomasti. Pitää olla joustava ja sopeutua olosuhteisiin, mutta olen varma, että voisin soveltaa tämän myös Suomeen.
Yllä olevien kuvaajien nimet ylhäältä alas: Jeff Minton, Misha Gravenor, Grant Delin, Thayer Gowdy, Amanda Marsalis, Maren Caruso, Christa Renee ja Bryce Duffy.
Alla vielä kuva Deborahista toimistossaan ihan aidosti työssä. Hänen oma saittinsa on täällä.
Päivitys: Olen lisännyt kuvaajien nimet.